lauantai 25. elokuuta 2012

Fuera aqui

Tän hetken fiilikset: pois täältä ja nopeesti !



Miten me saatiin mahollisuus viettää 3kk Espanjassa?


Meidän koulu on mukana erilaisissa opiskelijavaihdoissa ja tänävuonna toistakertaa ikinä toteutettavassa IPM-vaihdossa. Se on EU:n kustantama eli ilmainen meille. Yhteensä 6 tyttöä meidän koulusta lähtee matkaan nyt syksyllä, 2 Portugaliin ja 4 Espanjaan.


Valinta IPM-vaihtoon tapahtu eka vapaamuotosen hakemuksen tekemisellä ja sen jälkeen haastattelulla, joiden perusteella opo, rehtori ja pari opettajaa valitsi lähtijät. Haastattelussa jouduttiin mm. esitellä ittemme espanjaks ja englanniks ja vastailla kaikenmaailman kysymyksii. Jännitin ihan liikaa. Voin rehellisesti sanoo että mun haastattelun jälkeen olin melkein varma että en tulis ikinä valituks, mutta miten kävikään...




Eikös se niin mee, että kuva kertoo enemmän kun tuhat sanaa? Se päivä kun valinnat julkistettiin oli varmaan yks mun elämän onnellisimmista päivistä ja sen huomas.......



Mun ja Soffan lisäks Espanjaan lähtee Petra ja Roosa. Keväällä tuntu että lähtöön on vielä tosi pitkä aika ja kesänki pysty ottaa iha chillisti! Nyt vasta koulun alettua lievä paniikki on alkanu iskee.


Vaihdon aikana asutaan jokainen omassa perheessä. Ite en tiiä mun perheestä vielä hirveesti, joten kirjottelen siitä lisää myöhemmin. Outoo mennä asumaan ihan vieraaseen perheeseen missä puhutaan vieläpä eri kieltä. Saadaan kuukausirahaa n. 100e/kk bussilippuihin yms ja se on tosi jees. Kun meille maksetaan matkat, ruoka ja majoitus, jää itelle maksettavaks vaan shoppailut ja muut huvitukset :)


Käydään koulua I.E.S Miguel Catalánissa. Koulu on kuuleman mukaan ihan erilainen kun Suomen koulut ja siellä on omia sääntöjä jotka vaatii opettelua. Opiskellaan kaikki aineet espanjaks ja ite meinaan lukee ainakin biologiaa ja läpällä valitaan Sofian kaa varmaan joku filosofia xD


 
 
Kaupunki johon mennään on siis Zaragoza, joka on tuolla Koillis-Espanjassa. Se on Espanjan 5. suurin kaupunki, mutta se ei oo turistikohde eli siellä tuskin paljon muihin suomalaisiin tulee törmäämään.
 
 
Oon aina halunnu lähtee vaihtoon, mutta vuodeks en missään nimessä olis halunnu enkä ees uskaltanu! Mulle tää 3kk vaihto on just täydellinen mahollisuus, se on sopivan pitunen eikä mun lukioaika pitene sen takia ja valmistun sillon kun muutkin! Vaikka 3kk tuntuu näin ajatellen lyhyeltä ajalta...on se kuitenkin neljäsosa vuos. En oo ennen ollu 2vk pitempään pois kotoo. Päätin just, että en murehi liikaa etukäteen vaan annan mennä ja otan kunnon irtioton kaikesta. Jos jälkeenpäin kaduttaa niin antaa kaduttaa!
 
 
♥ Nalle

3 kommenttia: